قلمرو تخصصی و حرفه ای روان شناسی تربیتی
تعریف رسمی روان شناسی تربیتی
- نظام علمی ـ کاربردی، پژوهشی ـ خدماتی با هدف توسعه دانش و مهارت های تخصصی در زمینه های تربیتی.
تبصره 1: روان شناسی تربیتی از حیث تخصصی و حرفه ای شامل قلمروهای زیر می شود:
- یادگیری (نظریه ها، مفاهیم کلی، راهبردهای یادگیری، پیشرفت تحصیلی، اختلالهای یادگیری و روشهای مداخله ای برای رفع آنها)
- شناخت و فرا شناخت (مبانی نظری شناخت و فراشناخت ، راهبردها)
- هوش، استعداد و خلّاقیت (مبانی نظری هوش، تفکّر، استعداد و خلّاقیّت : تشخیص و پرورش آنها)
- رشد و تحول
- آموزش و پرورش (مکاتب و نظریه ها، طراحی و روش ها)
- تغییر و اصلاح رفتار (مکاتب و نظریه ها، اختلال های رفتاری، آموزش مهارت های زندگی، فرزندپروری)
- ) نگرش و انگیزش (راهبردهای تغییر نگرش ها و روش های ایجاد انگیزش)
- اندازه گیری و ارزشیابی
- آموزش والدین و مربیان (آموزش خانواده و تربیت معلم)
هدف کمیسیون
- ارتقای جایگاه روان شناسی تربیتی در سراسر کشور
وظایف کمیسیون
- احراز صلاحیت حرفه ای روان شناسان تربیتی برای اخذ پروانه
- دارای مدرک تحصیلی معتبر از یکی از موسسات آموزشی
- دارای شایستگی و توانایی خدمت رسانی حرفه ای
- دارای تجربه کارورزی
- موفقیت در مصاحبه کمیسیون تخصصی روان شناسی تربیتی
- بررسی وضعیت موجود رشته و پیشنهاد وضعیت مطلوب
- ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت رشته در برنامه پنج ساله و چشم انداز 20 ساله
- پیشنهاد و پایش آموزش های تخصصی مورد نیاز برای صلاحیت حرفه ای
- پیشنهاد برگزاری کنگره ها و نشست های علمی
- پیشنهاد و پایش انتشار کتب و مجلات تخصصی مرتبط
- پیشنهاد و پایش تولیدات رسانه ای
- پیشنهاد برنامه های آموزشی جامع نگر در حوزه تخصصی مرتبط به منظور ارتقاء و پیشگیری از آسیب های روانی ـ اجتماعی
- نظارت و ارزشیابی فعالیت های حرفه ای روان شناسان تربیتی
- پیشنهاد تمهیدات لازم به منظور اطمینان از به کارگیری اصول اخلاقی و حرفه ای توسط روان شناسان تربیتی
- تدوین راهکارهایی برای دفاع و حمایت از حقوق روان شناسان تربیتی
- تدوین راهکارهایی برای دفاع و حمایت از حقوق مراجعان
- مشارکت با معاونت و دفاتر مرتبط سازمان برای ارتقای بهزیستی روان شناسان تربیتی
- ارائه پیشنهادهایی در جهت تکریم و ارتقای منزلت اجتماعی روان شناسان تربیتی
- ارائه پیشنهاد پژوهش های بنیادی و کاربردی به معاونت
- نقد و ارزشیابی مسایل مرتبط با حوزه عمل کمیسیون در جامعه، نهادها و ارگانها
- ارتباط با مراکز علمی دانشگاهی، انجمن های علمی، صنفی و مجلات تخصصی مرتبط با روان شناسی تربیتی
- تدوین سیاست های آموزشی و مهارت افزایی حرفه ای برای روان شناسان تربیتی
- تدوین سیاست های پژوهشی و تحقیقاتی و نحوه توزیع روان شناسان تربیتی در کشور