يكشنبه 2 دی 1403

قلمرو تخصصی و حرفه ای روان شناسی تربیتی

 

تعریف رسمی روان شناسی تربیتی

  • نظام علمی ـ کاربردی، پژوهشی ـ خدماتی با هدف توسعه دانش و مهارت های تخصصی در زمینه های تربیتی.

 

تبصره 1: روان شناسی تربیتی از حیث تخصصی و حرفه ای شامل قلمروهای زیر می شود:

  • یادگیری (نظریه ها، مفاهیم کلی، راهبردهای یادگیری، پیشرفت تحصیلی، اختلالهای یادگیری و روشهای مداخله ای برای رفع آنها)
  • شناخت و فرا شناخت (مبانی نظری شناخت و فراشناخت ، راهبردها)
  • هوش، استعداد و خلّاقیت (مبانی نظری هوش، تفکّر، استعداد و خلّاقیّت : تشخیص و پرورش آنها)
  • رشد و تحول
  • آموزش و پرورش (مکاتب و نظریه ها، طراحی و روش ها)
  • تغییر و اصلاح رفتار (مکاتب و نظریه ها، اختلال های رفتاری، آموزش مهارت های زندگی، فرزندپروری)
  • ) نگرش و انگیزش (راهبردهای تغییر نگرش ها و روش های ایجاد انگیزش)
  • اندازه گیری و ارزشیابی
  • آموزش والدین و مربیان (آموزش خانواده و تربیت معلم)

 

هدف کمیسیون

  • ارتقای جایگاه روان شناسی تربیتی در سراسر کشور

 

وظایف کمیسیون

  • احراز صلاحیت حرفه ای روان شناسان تربیتی برای اخذ پروانه
  • دارای مدرک تحصیلی معتبر از یکی از موسسات آموزشی
  • دارای شایستگی و توانایی خدمت رسانی حرفه ای
  • دارای تجربه کارورزی
  • موفقیت در مصاحبه کمیسیون تخصصی روان شناسی تربیتی
  • بررسی وضعیت موجود رشته و پیشنهاد وضعیت مطلوب
  • ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت رشته در برنامه پنج ساله و چشم انداز 20 ساله
  • پیشنهاد و پایش آموزش های تخصصی مورد نیاز برای صلاحیت حرفه ای
  • پیشنهاد برگزاری کنگره ها و نشست های علمی
  • پیشنهاد و پایش انتشار کتب و مجلات تخصصی مرتبط
  • پیشنهاد و پایش تولیدات رسانه ای
  • پیشنهاد برنامه های آموزشی جامع نگر در حوزه تخصصی مرتبط به منظور ارتقاء و پیشگیری از آسیب های روانی ـ اجتماعی
  • نظارت و ارزشیابی فعالیت های حرفه ای روان شناسان تربیتی
  • پیشنهاد تمهیدات لازم به منظور اطمینان از به کارگیری اصول اخلاقی و حرفه ای توسط روان شناسان تربیتی
  • تدوین راهکارهایی برای دفاع و حمایت از حقوق روان شناسان تربیتی
  • تدوین راهکارهایی برای دفاع و حمایت از حقوق مراجعان
  • مشارکت با معاونت و دفاتر مرتبط سازمان برای ارتقای بهزیستی روان شناسان تربیتی
  • ارائه پیشنهادهایی در جهت تکریم و ارتقای منزلت اجتماعی روان شناسان تربیتی
  • ارائه پیشنهاد پژوهش های بنیادی و کاربردی به معاونت
  • نقد و ارزشیابی مسایل مرتبط با حوزه عمل کمیسیون در جامعه، نهادها و ارگانها
  • ارتباط با مراکز علمی دانشگاهی، انجمن های علمی، صنفی و مجلات تخصصی مرتبط با روان شناسی تربیتی
  • تدوین سیاست های آموزشی و مهارت افزایی حرفه ای برای روان شناسان تربیتی
  • تدوین سیاست های پژوهشی و تحقیقاتی و نحوه توزیع روان شناسان تربیتی در کشور