شنبه 29 ارديبهشت 1403

بحران سلامت روان ناشی از کرونا

پنج‌شنبه 30 بهمن 1399

 

 

به گزارش پایگاه پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره همایش ملی مداخلات در بحران و ارتقا سلامت روان با مشارکت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید. این همایش که دبیری آن را سرکار خانم دکتر نوابی نژاد نایب رییس شورای مرکزی سازمان نظام بر عهده داشت با حضور مسئولین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، در پنل های حوزه سلامت روان، حوزه روان شناسی و مشاوره، حوزه اجتماعی و حوزه حقوقی و با سخنرانی شخصیت های علمی و دانشگاهی برگزار گردید.

در شروع این همایش و پنل حوزه سلامت دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره طی سخنانی بحران سلامت روان در دوره کرونا را در سه بخش تبیین نمود.

 بخش اول ورود کرونا به ایران از 29 بهمن 1398 که مردم با ویروسی ناشناخته و پرابهام مواجه شدند و در کوتاه زمان حالت پاندمی پیدا کرد دردو ماه اول ادراک خطر مردم بسیار بالا بود ،ترس غیرمنطقی  و شایعات زیادی گسترش یافته بود و واکنش های جسمانی، شناختی، هیجانی و رفتاری در حوزه سلامت روان قابل مشاهده بود از جمله ترس، استرس، اضطراب، نگرانی و وسواس که در گروههای سنی به شکلی متفاوت ظهور می کرد و کسانی که بیماری زمینه ایی داشتند با نشانه های روانشناختی بیشتری مواجه بودند، با اقدامات موثر روان شناسان و گفتگو با مردم از طرق مختلف ادراک خطر کاهش یافت و از اول اردیبهشت ماه وارد مرحله دوم شدیم. 

در بخش دوم که مواجه با موج دوم و سوم کرونا شدیم پایداری کرونا، قرنطینه، محدودیت ها، کاهش فعالیت جمعی و گروهی ، تغییرات سبک زندگی، از دست دادن کسب و کار و مسایل اقتصادی، تعطیلی مدارس و دانشگاهها، کاهش مسافرت ها و غیره مردم را با فرسودگی روانی مواجه کرد و آثار روانی آن را روی کودکان و نوجوانان، خانواده ها، سالمندان، کادر درمان، کسانی که عزیزی را از دست دادند "سوگ کرونا"، کسانی درگیر کرونا شدند، همه اینها سلامت روان مردم را به مخاطره انداخته است. ضرورت دارد با گفتگو، توسعه دفاتر مشاوره و روان شناسی، سبک زندگی جدید ،خلاء موجود از فعالیت جمعی کاهش یابد، اکنون نرخ شیوع اختلالات روانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و آسیب های اجتماعی شدت بیشتری دارند و در دوره پسا کروناپیش بینی ما این است که مردم با موجی از اختلالات روانی مواجه هستند. از هم اکنون برای آن دوران باید زیرساخت هایی ایجاد شود وگرنه سونامی اختلالات روانی بسیار مخرب تر از سونامی کرونا خواهد بود.

روابط عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور

 

 

 

تعداد بازدید: 1765

 

ارسال نظر

    7 + 80